“شناخت نامه یک‌صد زن نقاش برتر ” سخت ومهمترین بخش کتاب “نقاشان زن ایران” است.
14/مرداد/1399 0

شناخت نامه یک‌صد زن نقاش برتر ” سخت ومهمترین بخش کتاب “نقاشان زن ایران “است”
کتاب “نقاشان زن ایران” توسط موسسه فرهنگی هنری “بات” در حال گردآوری است. تارا نظم علیزاده، هنرمند نقاش و دبیر هنری پروژه “کتاب نقاشان زن ایران” گفت: برنامه‌ریزی برای انتشار این کتاب از مهرماه ۹۸ آغاز شد و قرار بود با برگزاری چند نشست، این پروژه را به هنرمندان معرفی کنیم، اما شیوع بیماری کرونا باعث شد که نحوه کار را تغییر دهیم.
نظم علیزاده ادامه داد: کتاب نقاشان زن ایران شامل دو جلد و ۴ بخش است. جلد اول این کتاب یک منبع پژوهشی و کتاب مرجع است بخش نخست آن با عنوان “تاریخ و تبار هنر نقاشی ایران” به شرح مبسوطی از تاریخ هنر نقاشی در ایران اختصاص دارد و به منزله‌ تاریخ مستند نقاشی ایرانی محسوب می‌شود. فصل دوم کتاب “زنان ممتاز نقاشی معاصر ایران” نام دارد که در این فصل خواننده با چهره‌های ماندگار و نقاشان شاخص و جهانی ایران که تاثیر گذار بودند آشنا می‌شود.
دبیر هنری پروژه “کتاب نقاشان زن ایران ” ضمن بیان اهمیت فصل سوم گفت : فصل سوم که از سخت ترین مهمترین و حساس ترین بخش های این مجموعه است “شناخت نامه یک‌صد زن نقاش برتر و حرفه‌ای معاصر ایران” است که به معرفی ۱۰۰ نقاش زن ایران در دوران معاصر می‌پردازد.
وی با بیان اینکه بخش شناخت نامه یک صد زن نقاش توسط یک گروه علمی- هنری انتخاب و دعوت می شوند افزود: چهره‌های منتخب در این فصل بر اساس شاخص‌هایی چون ویژگی‌های هنری آثار، فعالیت‌ها، دستاوردهای هنری و سوابق حرفه‌ای توسط گروه کارشناسان هنری سر کار خانم ها ساغر پزشکیان، مهشید رحیم تبریزی، کتایون مقدم و بنده انتخاب می‌شوند. براین اساس ابتدا فهرستی بلند بالایی از زنان هنرمند فعال در سراسر کشوربا رویکر نوگرا تهیه شد. پس از بررسی آثار این هنرمندان که برخی از آنها در جامعه هنری مطرح و عده‌ای دیگر نیز با وجود آثار خوب نا شناخته بودنددر نهایت به یک لیست محدودتری رسیدیم که باافتخار جهت حضور در این کتاب از آنها دعوت شده و در حال حاضر هم دبیرخانه مشغول دعوت از این هنرمندان است .به هنرمندان دعوتی این بخش دو صفحه از کتاب اختصاص پیدا می‌کند که پنج اثر به همراه عکس هنرمند و بیوگرافی با اطلاعات ویژه در آن منتشر می‌شود.
یظم علیزاده گفت: این بخش سوم که به بیوگرافی اجمالی زنان نقاش حرفه‌ای معاصر ایران اختصاص دارد ،یک بانک اطلاعاتی غنی و ارزشمندی است که در هنر نقاشی ایران نظیر آن رامن به یاد ندارم .همچنین این کتاب می تواند شناسنامه هنرمندان نقاش زن ایرانی در عرصه های بین المللی به حساب بیاید . با توجه به اینکه خیلی ازاین هنرمندان به تنهایی حضور در عرصه های بین المللی را تجربه کرده اندو شاید نیاز به معرفی نداشته باشند ولیکن معرفی همه آنها در یک کتاب تحت عنوان نقاشان زن ایران و با این وسعت انتشار در سطح بین المللی کاری بسیار دارای اهمیت ، مفید و ارزشمند وحمایت بخش از هنرمندان است .
دبیر هنری کتاب نقاشان زن ایران در ادامه افزود: بخش چهارم کتاب نیز به معرفی 1200 هنرمند نقاش خواهد پرداخت. در طول چند ماه تحقیق فهرست‌هایی از زنان نقاش حرفه ای و فعال سراسر کشور تهیه کرده و فراخوان ثبت نام را برای آنها جهت حضور ارسال کردیم .در این بخش آثار دریافتی مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد. شرایط انتخاب هنرمندان این بخش فرصتی مغتنم برای زنان نقاش حرفه‌ای فراهم می‌کند تا در فضای بین‌المللی نقاشی حضور یابند.
نظم علیزاده با بیان اینکه سال آینده این کتاب در کانادا و اروپا به چاپ می‌رسد گفت: اجرای یک پروژه بین‌المللی در این سطح هزینه بسیار زیادی دارد، هزینه این پروژه توسط چهار ناشر ایرانی و کانادایی تامین می شود .بخش مختصری نیز با پرداختی خود هنرمندان تامین می شود . تنها هزینه‌ای که از هنرمندان شرکت‌کننده در این پروژه دریافت می‌شود بهای خرید یک جلد از این کتاب است و در واقع هر هنرمند باید یک جلد از کتاب را به قیمت ۷۰ یورو برای خود پیش خرید کند.
او با اشاره به اینکه کتاب کاملا به زبان انگلیسی منتشر می‌شود گفت: دلیل انگلیسی بودن کتاب آن است که هدف پروژه معرفی هنرمندان ایرانی به خارج از کشور است، زیرا هنرمندان ایران پتانسیل خیلی بالایی دارند اما در کشورهای خارجی آنچنان که باید معرفی و شناخته نشده‌اند. انتشار این کتاب‌ها هنر ایران را به سمت بین‌المللی تر شدن می برد.
این هنرمند ادامه داد: هیچ‌کدام از مراحل تولید کتاب در ایران انجام نمی‌شود و فقط کار گردآوری اطلاعات و محتوا در ایران صورت می‌گیرد. ترجمه متن‌ها و همه مراحل چاپ و طراحی کتاب در کانادا انجام می‌شود و پس از آن گروه فرهنگی بات قرار است کتاب را با حضور برخی از هنرمندان در یکی از چهار جشنواره معتبر بین‌المللی کتاب دنیا رونمایی کند.
نظم علیزاده در پایان یاد آور شد : فعالیت موسسه فرهنگی هنری “بات” محدود به انتشار این کتاب نیست، بلکه به بهانه انتشار کتاب حضور هنرمندان و آثار منتشر شده در کتاب در نمایشگاه ها و گالری و حراجی های مختلف دنیا است . این مسئله خلائی است که هنرمندان ما با آن مواجه هستند و امکان فروش آثار خود را در خارج از کشور ندارند. آثار هنری که در خارج از ایران به فروش می‌رسد اغلب متعلق به اساتید شناخته‌شده است، اما در بخش هنر معاصر چندان توجهی به هنرمندان ایرانی نمی‌شود. بنابراین آنچه برای گروه فرهنگی بات بسیار اهمیت دارد تداوم محتوای کتاب با برگزاری رویدادهای مختلفی برای معرفی و فروش آثار هنرمندان ایرانی در خارج از کشور است.

پیام بگذارید

دسته بندی ها