عباس مشهدی‌زاده: کتاب “نقاشان زن ایران” برای انگلیسی زبانان جالب و خریداران زیادی خواهد داشت.
18/شهریور/1399 1

عباس مشهدی‌زاده :انتشار کتاب “نقاشان زن ایران” به زبان انگلیسی به طور قطع می‌تواند در معرفی هنرمندان به جامعه جهانی مفید باشد.
به گزارش روابط عمومی گروه فرهنگی بات، عباس مشهدی‌زاده مجسمه‌ساز ،نقاش و استاد دانشگاه، درباره چاپ کتاب “نقاشان زن ایران” و جایگاه زنان در هنر ایران گفت: یکی از تاثیرگذارترین زنان هنرهای تجسمی ایران خانم شکوه‌الملوک ریاضی بود که توانست پتانسیل و ظرفیتی قوی را برای جامعه هنرهای تجسمی ایران تربیت کند. خانم ریاضی نقاش بود و در مدرسه بوزار فرانسه درس خوانده بود. او توانست جریانی به اسم نقاشی مدرن را در ایران به فعل دربیاورد و زمانی که نقاشی ایران بعد از کمال‌الملک سبک رئال را دنبال می‌کرد، او توانست توانایی‌هایی را به وجود آورد که نقاشی حرف جدیدتری بزند. خانم ریاضی مدرس هنرستان بود و شاگردان او تبدیل به افرادی شدند که نام‌آوران هنر امروز تجسمی ایران هستند. هنرمندانی مانند حسین زنده‌رودی، مسعود عربشاهی، فرامرز پیلارام و… توسط او تربیت شدند و همگی نام‌هایی هستند که در عرصه هنر حرفی برای گفتن دارند. اگرچه از خانم ریاضی آثار هنری اندکی باقی‌مانده است اما او توانست این مردان بزرگ را برای هنر ایران تربیت کند.
او با اشاره به اینکه زنان ایرانی در عرصه گالری‌داری و هنرهای تجسمی رشد محسوسی داشته‌اند، گفت: در قرن بیستم جامعه جهانی به سمت تجدد و مدرنیزاسیون رفت و لاجرم در ایران هم این جریان خانم‌ها را جذب عرصه‌های هنری کرد. در قرن اخیر خانم‌هایی مانند فروغ فرخزاد و پروین اعتصامی را داشتیم که در زمینه شعر و ادبیات بسیار نامدار شدند، اما بعداً دیدیم که زنان در عرصه‌های گوناگون هنری خودنمایی کردند و حتی مدیریت‌های بزرگی را بر عهده گرفتند که از جمله این موارد مدیریت و اداره گالری‌ها است.
مشهدی‌زاده ادامه داد: دلیل این مسئله رشد اجتماعی خانم‌های ایرانی بوده که در هفتاد سال گذشته به تدریج شروع شده و الان ثمره آن در جامعه هنرهای تجسمی این است که خانم‌های زیادی مدیر گالری هستند و بسیار خوب و قوی کار می‌کنند. حدود ۶۰ سال پیش یک خانم فرانسوی گالری “بورگز” را در ایران راه‌اندازی کرد و پس از آن معصومه سیحون نخستین زن ایرانی بود که یک گالری افتتاح کرد. در ادامه این مسیر زنان زیادی فعالیت کردند و توانستند در فضای حرفه‌ای هنرهای تجسمی ایران تاثیرگذار باشند.
او درباره جایگاه زنان هنرمند ایران در جامعه جهانی گفت: مطرح شدن هنرمندان زن ایرانی در جامعه جهانی دیر یا زود اتفاق می‌افتد. هم اکنون نیز زنان هنرمند در خارج از ایران فعالیت‌های زیادی دارند و تعداد افرادی که شناخته شده هستند و کارهای ارزشمندی تولید می‌کنند، کم نیست. به نظر من انتشار کتاب کتاب “نقاشان زن ایران” درباره زنان هنرمند ایران به زبان انگلیسی به طور قطع می‌تواند در معرفی این هنرمندان به جامعه جهانی مفید باشد. این کتاب برای انگلیسی‌زبان‌ها جالب خواهد بودو من فکر می‌کنم که خریداران زیادی نیزخواهد داشت. حتی در خاورمیانه هم می‌تواند مخاطبان زیادی داشته باشد.
لازم به ذکر است، گروه فرهنگی “بات” یک گروه انتشاراتی متشکل از سه ناشر خصوصی ایرانی و یک ناشر خصوصی کانادایی است که قصد دارند زمینه معرفی هنرمندان ایرانی را تحت سری مجموعه‌هایی پژوهشی با عنوان هنرمندان ایرانی در عرصه بین‌المللی فراهم و بستر برگزاری نمایشگاه‌ها، ارتباط و اقتصاد آثار مختلف هنرمندان ایرانی را در خارج از کشور ایجاد کند.
کتاب “نقاشان زن ایران” به عنوان نخستین فعالیت این گروه فرهنگی و به زبان انگلیسی و طبق استاندارهای نشر جهان اوایل سال ۲۰۲۱ در کانادا و اروپا منتشر خواهد شد. تولید این کتاب در حال حاضر در مرحله تحقیق و گردآوری و ثبت نام از هنرمندان نقاش است. هنرمندان جهت آگاهی از حضور در کتاب و ثبت نام می‌توانند به سایتwww.baatart.com مراجعه کنند.

پیام بگذارید

نظرات

  1. سلام وتبریک بابت ایده بسیارخوب شما،عالیه.
    موفق باشید.

دسته بندی ها