ترانه صادقیان: زن بودن، ایرانی بودن و هنرمند بودن ، سه چالش مهم زنان هنرمند ایرانی است./انتشار کتاب “نقاشان زن ایران” قطعا در شناخته شدن زنان هنرمند موثر است .
17/آبان/1399 0

وی معتقد است، چاپ کتاب “نقاشان زن ایران” به دلیل ماهیت پژوهشی که دارد قطعا در شناخته شدن زنان هنرمند در جامعه جهانی موثر است.
به گزارش روابط عمومی گروه فرهنگی بات، ترانه صادقیان از هنرمندان باسابقه نقاشی با اشاره به فضای هنری کشور و جایگاه زنان هنرمند گفت: زنان هنرمند کشور ما برای فعالیت سه مشکل و چالش پیش رو دارند؛ زن بودن، ایرانی بودن و هنرمند بودن. در هرکدام از این گروه‌ها بودن مشکلاتی را پیش روی انسان قرار می‌دهد. با این همه با مراجعه به آمار می‌توان دریافت حضور زنان در عرصه هنر به ویژه هنرهای تجسمی که نسبت به تئاتر و سینما، محدودیت‌های کمتری دارد، رشد چشم‌گیر و روزافزونی دارد. اکنون تعداد دانشجویان هنر دختر از پسران بیشتر است. اما این رشد تنها کمی نیست، بلکه شما هر روز اسم‌هایی از زنان و دختران در عرصه هنر می‌شنوید و کارهایی می‌بینید که به عقیده من بسیار با کیفیت هستند. زنان در عرصه ‌مدیریت هنری نیز خودشان را نشان داده‌اند؛ در کل جایگاه زنان را با تمام فشاری که قوانین عرف و جامعه می‌خواهد به آنان تحمیل کنند، بسیار قابل قبول می‌بینم.
او با اشاره به زمینه‌هایی که باعث رشد زنان در عرصه هنر و مدیریت هنری شده است توضیح داد: نیروی بی‌حد زنان در هر عرصه‌ای که میدانی داشته باشند، رشد کرده و خواهد کرد. زنان خلاقیت و لیاقت خود را به دنیا نشان داده‌اند به همین سبب جهان دارد در زمینه حقوق زنان دستخوش تغییرات بنیادی می‌شود. همگان دریافته‌اند که بی‌حضور نیروی خلاق و سازنده زنان زندگی روی سیاره غیرممکن می‌شود. ما هم جدا از این مقوله نیستیم؛ گرچه قید و بندها و نابرابری‌های قانونی و عرف دست پاگیر در کشور ما موانع بزرگی هستند. اما حرکت کلی جهان به سمت آزادی زنان و شناختن و استفاده از توانایی‌هایشان است. دیدن این همه در فضای مجازی و امکان اشتراک آنها در فضای مجازی، اعتماد به نفس را در زنان ما هم به وجود آورده و چنین رشدی را موجب شده است. البته زنان ما زمینه و سابقه فعالیت‌های اجتماعی را از دیر باز دارند.
این هنرمند نقاش درباره راه‌های معرفی تلاش‌های هنری زنان ایرانی به جامعه بین‌الملل تصریح کرد: به نظرم در هر فعالیتی باید حضور زنان را سنجید و به آن بها داده شود. آزادی و نیاز زنان به برابری، نیازی بشری است و فقط مختص زنان نیست، مردان هم از تاثیرات خوب آن بهره خواهند برد. جدا کردن حوزه فعالیت زنان از مردان گرچه در شرایط نابرابر گاه لازم به نظر می‌رسد، اما به نظرم درست نیست. بلکه برابرسازی در حقوق اجتماعی کارساز است. هر انسان آگاهی تحقق این امر را باید لازم بداند و برای آن مبارزه کند. باید بدانیم برای سال‌های متمادی زنان ما از عرصه‌های هنر حذف شده‌اند و هنوز آثار چنین فرهنگی موانع بزرگ سر راه زنان هنرمند ایجاد می‌کند. علاوه بر این کلیات، زنان هنرمند باید شناسایی شوند، پیگیرانه حمایت و کارشان در مجامع هنری مطرح شود. باید به تامین اقتصادی زنان هنرمند فکر کرد چرا که آسیب‌پذیرتر هستند و چه بسا استعدادهای درخشانی که ترک کارشان را کرده‌اند تا بتوانند با کاری دیگر خود و گاه خانواده را تامین کنند.
ترانه صادقیان تولید و انتشار کتاب‌های پژوهشی در زمینه هنر زنان ایران به زبان انگلیسی را یکی از راه‌های این حمایت دانست و گفت: این حرکت مرسومی در دنیا است. چاپ کتاب به این دلیل که ماهیتی پژوهشی دارد، چنانچه با کیفیتی مطلوب و حمایت سازمان‌های معتبر در زمینه پژوهش هنر انجام شود، برای شناساندن زنان ایرانی کاری لازم است و قطعا در شناخته شدن زنان هنرمند موثر خواهد بود.
کتاب “نقاشان زن ایران” به عنوان نخستین فعالیت گروه فرهنگی بات و به زبان انگلیسی و طبق استاندارهای نشر جهان سال ۲۰۲۱ در کانادا و اروپا منتشر خواهد شد.تولید این کتاب در حال حاضر در مرحله تحقیق و گردآوری و ثبت نام از هنرمندان نقاش است.

پیام بگذارید

دسته بندی ها