حسین محجوبی :امروزه اگر مسئولیت‌های بیشتری به خانم هاسپرده شود می‌توانند در عرصه‌های مختلف تاثیرگذار باشند
3/آبان/1399 0

حسین محجوبی: انتشار کتاب «نقاشان زن ایران» کار آگاهانه و بسیار ارزشمندی است
حسین محجوبی هنرمند پیشکسوت نقاشی ایران معتقد است، ‌اکنون دوره بسیار خوبی از نظر فعالیت خانم‌ها در هنرهای تجسمی است.
به گزارش روابط عمومی گروه فرهنگی بات، حسین محجوبی، نقاش پیشکسوت ایرانی درباره جایگاه زنان در هنر ایران گفت: زنان نیروی عظیمی از عشق و زندگی دارند و در هر عرصه‌ای که باشند به دلیل وجود همین نیروها می‌توانند مؤثر و خلاق باشند. شاید بسیاری از زنان به خاطر درگیر شدن با مسائل خانواده و بچه‌داری نتوانند توانایی‌های خود را به عرصه ظهور برسانند با این‌حال در تاریخ کشور ما همیشه زنان جایگاه مهمی داشته‌اند. من در طول هفتاد سال ارتباط خود با هنر تجسمی ایران شاهد این بودم که زنان در این عرصه بسیار توانمند ظاهر شده‌اند و هنرمندان بسیار خلاق و شاخصی در میان آنها وجود دارد.
محجوبی ادامه داد: زنان هنرمندی که واقعاً برای هنر خود وقت و انرژی صرف کرده‌ و به صورت جدی و مداوم فعالیت کرده‌اند، حرف‌های خوبی برای گفتن در این عرصه دارند. هنرمندانی مانند ایران درودی، لیلی متین دفتری، بهجت صدر و… از چهره‌های تاثیرگذار در هنر ایران هستند و امروز هم در میان زنان جوان افرادی را می‌بینیم که در عرصه نقاشی جزو بهترین‌ها هستند. به نظر من هم اکنون دوره بسیار خوبی از نظر فعالیت خانم‌ها در هنرهای تجسمی است.
او با اشاره به اینکه امروزه زنان در عرصه گالری‌داری هم خوش درخشیده‌اند گفت: خانم‌ها هم به دلیل حوصله زیادی که دارند و حس مادری که در آنها وجود دارد می‌توانند در اداره کردن و مدیریت کارهای مهمی مانند گالری هم موفق باشند و می‌توانند بهترین نمایشگاه‌ها را بدون هیچ کاستی برگزار کنند. در بسیاری از جوامع دیده شده است که زنان در گذران زندگی و مسائل اقتصادی خانواده‌ها هم نقش مهمتری از مردان دارند و همین روحیه باعث می‌شود آنها بسیار درخشان و خوب کار کنند.
محجوبی ادامه داد: امروزه خانم‌ها در عرصه اجتماعی حضور فعالی دارند و اگر مسئولیت‌ها و کار بیشتری به آنها سپرده شود می‌توانند در عرصه‌های مختلف فعال و تاثیرگذار باشند و تاثیرات مثبت این فعالیت‌ها در کشور دیده خواهد شد.
این هنرمند افزود: زنان ایرانی نه فقط در نقاشی که در عرصه ادبیات، علم، ورزش و… نیز موفق هستند. هم‌اکنون درصد بسیار زیادی از دانشجویان هنر را دختران تشکیل می‌دهند، بااین‌حال در ایران و در همه جای دنیا مردان هنرمند بسیار بیشتر دیده شده‌اند و زنان معمولاً مغفول مانده‌اند.
او با اشاره به اینکه انتشار کتاب «نقاشان زن ایران» به زبان انگلیسی اقدام موثری برای معرفی زنان هنرمند ایران به جامعه جهانی است، گفت: این کار می‌تواند تأثیر فوق‌العاده‌ای داشته باشد چون مخاطب خارجی این هنرمندان را نمی‌شناسد و به‌این‌ترتیب منبعی قابل اطمینان به دست می‌آورد. ما زنان هنرمند موفق زیادی داریم و آنها نیروی عظیمی هستند که باید شناخته شوند. هر کاری که برای خانم‌های ایرانی انجام شود باز هم کم است، بنابراین انتشار این کتاب کار آگاهانه و بسیار ارزشمندی است که می‌تواند باعث زنده کردن جایگاه و ارزش تاریخی زنان در ایران شود.
لازم به ذکر است، گروه فرهنگی “بات” یک گروه انتشاراتی متشکل از چندین ناشر خصوصی ایرانی وخارجی است که قصد دارند زمینه معرفی هنرمندان ایرانی را تحت سری مجموعه‌هایی پژوهشی با عنوان هنرمندان ایرانی در عرصه بین‌المللی فراهم و بستر برگزاری نمایشگاه‌ها، ارتباط و اقتصاد آثار مختلف هنرمندان ایرانی را در خارج از کشور ایجاد کند.
کتاب “نقاشان زن ایران” به عنوان نخستین فعالیت این گروه فرهنگی و به زبان انگلیسی و طبق استاندارهای نشر جهان سال آینده میلادی در کانادا و اروپا منتشر خواهد شد. تولید این کتاب در حال حاضر در مرحله تحقیق و گردآوری و ثبت نام از هنرمندان نقاش است. هنرمندان جهت آگاهی از روند کتاب می‌توانند به سایتwww.baatart.com مراجعه کنند.

Leave a comment

دسته بندی ها