شهناز زهتاب: کتاب «نقاشان زن ایران» می‌تواند نقطه عطفی برای هنر کشور باشد
22/شهریور/1399 0

شهناز زهتاب هنرمند نقاش و مدرس دانشگاه معتقد است انتشار کتاب «نقاشان زن ایران» می‌تواند نقطه عطفی برای هنر ایران به ویژه بانوان هنرمند باشد.
به گزارش روابط عمومی گروه فرهنگی بات، شهناز زهتاب از هنرمندان باسابقه عرصه نقاشی، مدرس دانشگاه و مدیرمسئول مجله دو زبانه «هنر فردا» که به عنوان مشاور هنری در امور بین‌الملل با گروه فرهنگی بات همکاری دارد، گفت: فعالیت‌های فرهنگی بات می‌تواند نقطه عطفی برای هنر ایران به ویژه بانوان هنرمند باشد، زیرا چاپ کتابی برای معرفی «نقاشان زن ایران» علاوه بر اینکه باعث خواهد شد که نام هنرمندان برای ثبت در تاریخ هنر کشور فراهم شود؛ می‌تواند زمینه معرفی، قابلیت‌ها و حتی نقد و بررسی آثار هنری آنها را فراهم کند.
وی افزود: در دنیای امروز که عصر رسانه‌ است، نیاز است که هنرمندان و آثارشان به خوبی معرفی شوند. این در حالی است که طیف زیادی از هنرمندان دنیا و کشورمان این امکان را ندارند و اتفاقاً هنرمندان هنرهای تجسمی به خاطر ذات خلوت‌گزینی برای خلق اثر به خوبی نمی‌توانند خود و آثارشان را معرفی کنند؛ در این اثنا چاپ کتاب‌هایی همچون «نقاشان زن ایران» به زبان انگلیسی می‌تواند زمینه معرفی هنرمندان ایرانی را به مجامع و مارکت‌های هنری دنیا مهیا کند.
زهتاب که فعالیت هنرمندان زن ایرانی را در چند دهه گذشته موفق و رو به رشد ارزیابی می‌کند، تصریح کرد: با توجه به فضای آکادمیک و رشد فضاهای آموزشی بسیاری از زنان توانستند، با تکیه به علایق خود در زمینه هنر فعالیت کنند و اتفاقاً امروزه شاهد هستیم که حضور زنان در عرصه‌های مختلف هنری، بسیار بیشتر از مردان شده است و زنان توانسته‌اند با تکیه بر ذوق خود آثار درخشانی را خلق کنند.
این مدرس دانشگاه ادامه داد: این موضوع حتی در عرصه مدیریت هنری هم قابل رصد است و می‌بینیم که زنان در عرصه گالری‌داری به دلیل صبر و تلاش خود توانسته‌اند به صورت خصوصی فعالیت‌های قابل توجهی داشته باشند. البته باید متذکر شد که هنوز با توجه به رشد فرهنگی و هنری جامعه زنان، آنها از امکانات برابری برخوردار نیستند، در حالی که تلاش‌های آنها نشان می‌دهد که اگر بستر مهیا باشد، زنان می‌توانند تاثیر خوبی بر فرهنگ جامعه داشته باشند.
وی در پایان گفت: معتقدم چاپ کتاب درباره نقاشان زن ایران می‌تواند قابلیت‌های هنری هنرمندان ایرانی را در مجامع بین‌المللی هنر به نمایش بگذارد و در کنار آن فرصت، پژوهش و نقد آثار هنری که امروزه نیاز اصلی فضای هنری کشور است، مهیا کند.
لازم به یادآوری است، تولید کتاب «نقاشان زن ایران» در حال حاضر در مرحله تحقیق و گردآوری و ثبت‌نام از هنرمندان نقاش است.

پیام بگذارید

دسته بندی ها